Przejdź do wersji zoptymalizowanej dla osób niewidzących i słabowidzących
Przejdź do wyszukiwarki
Przejdź do menu prawego
Przejdź do treści głównej
Przejdź do mapy serwisu
Znajdujesz się w: Strona główna / Regulamin
Wydrukuj stronę Poleć znajomemu
x

Zapraszam do obejrzenia strony Regulamin - Środowiskowy Dom Samopomocy dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi.

 

Pobierz PDF

Regulamin

 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

Środowiskowego Domu Samopomocy

 dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi

w Szarowoli

 

I. Postanowienia Ogólne

 

§ 1

Regulamin organizacyjny Środowiskowego Domu Samopomocy dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi z siedzibą w Szarowoli, zwany dalej „Domem”, określa zasady funkcjonowania Domu oraz strukturę organizacyjną.

 

§ 2

Dom działa na podstawieobowiązujących przepisów prawa, a w szczególności:

  1. Ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1508, ze zm.).
  2. Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 roku o ochronie zdrowia psychicznego (tj. Dz. U. z 2018 r., poz. 1878).
  3. Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy (Dz. U. Nr 238 poz. 1586, ze zm.),
  4. Uchwały Nr VIII/33/2007 Rady Gminy Tomaszów Lubelski z dnia 11 kwietnia 2007 r. w sprawie utworzenia Środowiskowego Domu Samopomocy dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi z siedzibą w Szarowoli i nadania statutu – z późniejszymi zmianami.
  5. Niniejszego Regulaminu.

 

II. Zakres działania Domu

 

§ 3

1. Celem działalności Domu jest w szczególności:

a)      utrzymanie uczestników w ich naturalnym środowisku oraz rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia,

b)      reprezentowanie interesów niepełnosprawnych w społeczności lokalnej
oraz kształtowanie akceptującej postawy otoczenia wobec nich,

c)      dążenie do pełnej integracji społecznej osób niepełnosprawnych poprzez ich czynne i aktywne uczestnictwo w życiu politycznym, kulturalnym i społecznym w lokalnym środowisku,

d)     prowadzenie rehabilitacji społecznej i zawodowej, rozumianej jako zespół działań zmierzających do osiągnięcia przez użytkowników poprawy jakości życia, samodzielnego funkcjonowania oraz powstrzymania postępującej regresji poprzez zapewnienie wsparcia psychologicznego i terapeutycznego,

e)      rozwijanie i podtrzymywanie umiejętności wykonywanych czynności dnia codziennego, celem zapobiegania nawrotom społecznej dekompensacji.

  1. Dom jest ośrodkiem wsparcia i stanowi jednostkę organizacyjną pomocy społecznej pobytu dziennego. Jest ogniwem oparcia społecznego dla 32 osób (uczestników) zaburzonych psychicznie:

a) typ A - dla osób przewlekle psychicznie chorych,

b) typ B – dla osób z niepełnosprawnością intelektualną.

  1. Siedziba Domu znajduje się w miejscowości Szarowola 6, 22-600 Tomaszów Lubelski.
  2. Terenem działania Domu jest Gmina Tomaszów Lubelski, a w uzasadnionych przypadkach, na podstawie porozumień zawartych z jednostkami samorządów terytorialnych, także teren innych gmin.
  3. Prowadzenie i finansowanie Domu jest zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej.
  4. Dom jest jednostką organizacyjną Gminy Tomaszów Lubelski i posiada odrębny rachunek bankowy.  
  5. Zasady finansowania Domu określają właściwe ustawy oraz wydane na ich podstawie akty wykonawcze.
  6. Nadzór nad funkcjonowaniem Domu sprawuje Wojewoda Lubelski.
  7. Dom działa 5 dni w tygodniu - czynny jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 700 do 1500, w tym przez 6 godzin dziennie są prowadzone zajęcia z uczestnikami.
  8. W Domu funkcjonują następujące pracownie:
    1. pracownia plastyczna;
    2. pracownia gospodarstwa domowego;
    3. pracownia sportu i rekreacji;
    4. pracownia przysposabiająca do życia.
    5. Dom świadczy usługi:
      1. trening funkcjonowania w codziennym życiu;
      2. trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów;
      3. trening umiejętności spędzania czasu wolnego;
      4. poradnictwo psychologiczne;
      5. pomoc w załatwianiu spraw urzędowych;
      6. pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych;
      7. niezbędną opiekę;
      8. terapię ruchową, w tym: zajęcia sportowe, turystykę i rekreację;
      9. inne formy postępowania przygotowujące do uczestnictwa w warsztatach terapii zajęciowej lub podjęcia zatrudnienia, w tym w warunkach pracy chronionej na przystosowanym stanowisku pracy,
      10. pracę socjalną,
      11. trening umiejętności komunikacyjnych, w tym z wykorzystaniem alternatywnych i wspomagających sposobów porozumiewania się, w przypadku osób z problemami w komunikacji werbalnej.
      12. Dom zapewnia uczestnikom spożywanie gorącego posiłku przygotowanego w ramach treningu kulinarnego, a przypadku braku możliwości zapewnienia posiłku dopuszcza się możliwość zakupu gorącego posiłku dla uczestników.
      13. Dom zapewnia uczestnikom usługi transportowe oraz opiekę w trakcie dowożenia na zajęcia i odwożenia po zajęciach.
      14. Usługi w Domu są świadczone w formie zajęć grupowych lub indywidualnych.

 

§ 4

  1. W Domu funkcjonuje Rada Uczestników, która wybierana jest spośród uczestników zwykłą większością głosów na okres 1 roku.
  2. W skład Rady wchodzą: przewodniczący, zastępca, skarbnik i trzech członków.
  3. Zebrania Rady Uczestników są protokołowane.
  4. Prawa i obowiązki Uczestnika stanowi załącznik Nr 1 niniejszego regulaminu. 
  5. Każdy uczestnik zostaje zapoznany z prawami i obowiązkami.

 

III. Struktura organizacyjna Domu

 

§ 5

  1. W skład struktury organizacyjnej Domu wchodzą:

1)      Kierownik;

2)      Główny Księgowy, 

3)  Wieloosobowe stanowisko do spraw terapii i opieki;

-          instruktor terapii zajęciowej - pracownia plastyczna; 

-          instruktor terapii zajęciowej - pracownia sportu i rekreacji;

-          instruktor terapii zajęciowej - pracownia gospodarstwa domowego;

-          instruktor terapii zajęciowej - pracownia przysposabiająca do życia;

-          pracownik socjalny;

-          opiekun.

4)      Sekcja obsługi Gospodarczo - Technicznej.

-          robotnik gospodarczy;

-          kierowca.

  1. Do zadań Wieloosobowego stanowiska do spraw terapii i opieki należy
    w szczególności: świadczenie usług, prowadzenie zajęć w pracowniach, opieka nad uczestnikami oraz współpraca z ich rodzinami; stworzenie uczestnikom warunków i możliwości do rozwoju własnego i twórczego w ramach terapii zajęciowej; uczenie, doskonalenie i rozwijanie nabytych umiejętności i czynności życia codziennego poprzez prowadzone treningi; organizowanie zajęć indywidualnych i grupowych
    i ich dokumentowanie; organizowanie imprez kulturalnych, rekreacyjnych
    i sportowych.
  2. Do sekcji Obsługi Gospodarczo – Technicznej należy przede wszystkim: zapewnienie porządku i bezpieczeństwa oraz czystości w Domu i jego otoczeniu, dbanie o stan techniczny obiektów i urządzeń zgodnie z wymogami przepisów dotyczących bhp i ochrony p.poż., przywożenie uczestników z miejsca zamieszkania i odwożenie; dbałość o stan techniczny pojazdu, estetykę obiektu i urządzeń domu, zgodnie z zaleceniami b.h.p. i p. poż.; dbanie o powierzone mienie domu, odpowiedzialność za wyposażenie, jego ewidencję i odpowiednie zabezpieczenie obiektu.
  3. Zakres zadań, obowiązków i odpowiedzialności poszczególnych stanowisk pracy określają indywidualne zakresy czynności.     
  4. Stanowiska pracy oraz wykaz etatów określa załącznik Nr 2 do niniejszego regulaminu.

 

§ 6

  1. Kierownik Domu kieruje całokształtem działalności jednostki oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
  2. Kierownika zatrudnia i zwalnia Wójt Gminy Tomaszów Lubelski, który dokonuje wobec Kierownika czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.
  3. Kierownika w czasie jego nieobecności zastępuje osoba wyznaczona przez Kierownika.
  4. Kierownik zatrudnia osoby posiadające kwalifikacje wymagane przepisami prawa i zwalnia pracowników Domu, dokonuje wobec nich czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.
  5. Do kompetencji Kierownika należy w szczególności:
  6. nadzór nad całokształtem działalności merytorycznej, finansowej i podpisywanie pism kierowanych do organów instytucji itp.
  7. przekazywanie do Wydziału Polityki Społecznej Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego w Lublinie informacji dotyczących funkcjonowania jednostki,
  1. podpisywanie i przedkładanie Wójtowi Gminy:

-          planów finansowych i inwestycyjnych,

-          sprawozdań z działalności,

-          innych dokumentów dotyczących działalności,

  1. podpisywanie dokumentów bankowych i innych dotyczących dysponowania i gospodarowania środkami finansowymi, składanie oświadczeń i przyjmowanie zobowiązań wywołujących skutki majątkowe,
  1. prowadzenie polityki kadrowej,
  2. wydawanie zarządzeń wewnętrznych,
  3. udzielanie pełnomocnictw,
  4. gospodarowanie funduszem płac,
  5. prowadzenie okresowych narad i konferencji,
  6. organizowanie szkoleń dla pracowników,
  7. rozdzielanie korespondencji, nanoszenie odpowiednich dekretacji, podpisywanie korespondencji wychodzącej na zewnątrz,
  8. nadzorowanie zagadnień planistyczno – statystycznych,
  9. prowadzenie analiz ekonomicznych,
  10. planowanie i organizacja pracy,
  11. gospodarka środkami finansowymi,
  12. nadzór w ramach kontroli wewnętrznej.

1. Kierownik jest odpowiedzialny za właściwą działalność Domu oraz organizację i poziom usług świadczonych na rzecz uczestników oraz zagwarantowanie uczestnikom Domu respektowania ich praw osobistych i godnego traktowania, a także:           

      - opracowanie regulaminu organizacyjnego, programu działalności Domu, planów pracy Domu na każdy rok,

      -  opracowywanie i przesyłanie w terminie do 15 lutego po okresie sprawozdawczym Wydziałowi Polityki Społecznej Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego w Lublinie oraz Wójtowi Gminy Tomaszów Lubelski sprawozdań z działalności Domu w roku budżetowym.

 

§ 7

  1. Główny Księgowy odpowiada za:

a)      prowadzenie rachunkowości zgodnie z przepisami o rachunkowości i ustawy o finansach publicznych,

b)      wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,

c)      dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,

d)     dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.

e)      przygotowywanie projektów planów finansowych Domu,

f)       analiza wykonania planu finansowego, 

g)      sporządzanie sprawozdań i rozliczeń.

h)      obsługa administracyjno - biurowa, prowadzenie spraw kadrowych, obsługa zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, analiza wykorzystania środków finansowych pochodzących z dotacji będących w dyspozycji Domu,

  1. Szczegółowe obowiązki i uprawnienia Głównego Księgowego określają odrębne przepisy.
  2. Główny Księgowy podlega bezpośrednio Kierownikowi.

 

§ 8

  1. W Domu funkcjonuje zespół wspierająco-aktywizujący, w skład którego wchodzą kierownik i pracownicy wieloosobowego stanowiska do spraw terapii i opieki.
  2. Zespół wspierająco-aktywizujący zbiera się w zależności od potrzeb, jednak
    co najmniej raz na 6 miesięcy, celem omówienia realizacji indywidualnych planów postępowania wspierająco-aktywizującego i osiągniętych rezultatów, a także ewentualnej możliwości ich modyfikacji.
  3. Dom prowadzi dokumentację zbiorczą i indywidualną uczestników.
  4. Szczegółowy zakres działania zespołu wspierająco-aktywizującego określa zarządzenie wewnętrzne Kierownika.

 

§ 9

  1. Pracownicy Domu, w celu zapewnienia integracji społecznej uczestników, współpracują z:

a)      rodzinami, opiekunami i innymi osobami bliskimi;

b)      ośrodkami pomocy społecznej oraz powiatowym centrum pomocy rodzinie;

c)      poradniami zdrowia psychicznego, szpitalem psychiatrycznym i innymi zakładami opieki zdrowotnej;

d)     powiatowym urzędem pracy;

e)      organizacjami pozarządowymi;

f)       kościołami i związkami wyznaniowymi;

g)      ośrodkami kultury i organizacjami kulturalno-rozrywkowymi;

h)      placówkami oświatowymi, innymi jednostkami świadczącymi usługi dla osób niepełnosprawnych, w tym: warsztatami terapii zajęciowej, zakładami aktywizacji zawodowej i klubami integracji społecznej;

i)        innymi osobami lub podmiotami działającymi na rzecz integracji społecznej uczestników.

  1. Przy wykonywaniu zadań pracownik Domu w szczególności:

a)      dba o wysoką jakość świadczonych usług i jak najwyższą ich skuteczność;

b)      kieruje się zasadą dobra uczestników i ich rodzin oraz poszanowania
ich godności i prawa do samostanowienia;

c)      zachowuje w tajemnicy informacje dotyczące uczestników, uzyskane w toku czynności zawodowych;

d)     na bieżąco i rzetelnie dokumentuje pracę.

  1. Kierownik Domu lub upoważniony przez niego pracownik organizuje, co najmniej raz na 6 miesięcy, zajęcia i szkolenie dla pracowników w zakresie tematycznym wynikającym ze zgłoszonych przez nich potrzeb, związanych  z funkcjonowaniem Domu.

 

IV. Postanowienia końcowe

 

§ 10

  1. Regulamin organizacyjny opracowuje Kierownik Domu.
  2. Regulamin organizacyjny po uzgodnieniu z Wojewodą Lubelskim i podlega zatwierdzeniu przez Wójta Gminy Tomaszów Lubelski
  3. Dotychczasowy regulamin organizacyjny traci moc z dniem wprowadzenia niniejszego regulaminu organizacyjnego.
  4. Postanowienia regulaminu organizacyjnego dotyczą wszystkich pracowników
    oraz uczestników Domu.

 

 

 

                                                                                                        Załącznik Nr 1

do Regulaminu Organizacyjnego

 

 

 

PRAWA I OBOWIĄZKI

UCZESTNIKA

ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY DLA OSÓB
Z ZABURZENIAMI PSYCHICZNYMI

W SZAROWOLI

 

PRAWA UCZESTNIKA 

  1. Swobodne poruszanie się po części terapeutycznej i użytkowej Domu, w czasie wolnym od zajęć.

  2. Korzystanie z posiłków. 

  3. Korzystanie z opieki medycznej.

  4. Kontakt z psychologiem.

  5. Korzystanie z usług terapeutycznych i rehabilitacyjnych.

  6. Pomoc w załatwianiu ważnych spraw osobistych i rodzinnych.

  7. Swobodne wyrażanie własnych poglądów, uczuć i oczekiwań w kontakcie indywidualnym z terapeutą oraz w trakcie spotkań społeczności.

  8. Szacunek oraz poszanowanie swojej indywidualności, godności ze strony współuczestników i personelu.

 

OBOWIĄZKI UCZESTNIKA 

  1. Utrzymywanie w czystości i porządku pracowni terapeutycznych  oraz użytkowego sprzętu Domu

  2. Zachowanie higieny osobistej.

  3. Zachowanie się zgodnie z zasadami współżycia społecznego.

  4. Poszanowanie praw i godności innych uczestników i personelu.

  5. Uiszczanie opłat za usługi świadczone przez Dom zgodnie z decyzją o odpłatności.

  6. Przestrzeganie regulaminu podczas pobytu w Domu.

 

UCZESTNIKOM ZABRANIA SIĘ

  1. Palenia papierosów poza miejscami wyznaczonymi do tego celu.
  2. Opuszczania terenu Domu bez powiadomienia pracowników.
  3. Przychodzenia do Domu w stanie wskazującym na spożycie alkoholu oraz przynoszenia go do ośrodka.
  4. Zachowywania się w sposób agresywny i używania wulgarnych słów.
  5. Przynoszenia i używania niebezpiecznych przedmiotów

 

 

 

                                             

Załącznik Nr 2

do Regulaminu Organizacyjnego

 

 

WYKAZ ETATÓW

ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY DLA OSÓB
Z ZABURZENIAMI PSYCHICZNYMI

W SZAROWOLI

 

STANOWISKO

       ETAT

KIEROWNIK

1

GŁÓWNY KSIĘGOWY

1/2

KIEROWCA

1

ROBOTNIK GOSPODARCZY

1/2

OPIEKUN

1/4

INSTRUKTOR TERAPII ZAJĘCIOWEJ

PRACOWNIA SPORTU I REKREACJI

1

INSTRUKTOR TERAPII ZAJĘCIOWEJ

PRACOWNIA PLASTYCZNA – 2 OSOBY PO 1/2

1

INSTRUKTOR TERAPII ZAJĘCIOWEJ

PRACOWNIA GOSPODARSTWA DOMOWEGO

1

INSTRUKTOR TERAPII ZAJĘCIOWEJ

PRACOWNIA PRZYSPOSABIAJĄCA DO ŻYCIA

1/2

PRACOWNIK SOCJALNY

1

PSYCHOLOG

 

2/5

                                                                   RAZEM:

8,15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji
"Projekt współfinansowany jest ze środków Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji w ramach zadania publicznego"
Wszelkie prawa zastrzeżone
projekt i hosting: INTERmedi@ zarządzane przez: CMS - FSI
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności.
Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.