REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Środowiskowego Domu Samopomocy
dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi
w Szarowoli
I. Postanowienia Ogólne
§ 1
Regulamin organizacyjny Środowiskowego Domu Samopomocy dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi z siedzibą w Szarowoli, zwany dalej „Domem”, określa zasady funkcjonowania Domu oraz strukturę organizacyjną.
§ 2
Dom działa na podstawieobowiązujących przepisów prawa, a w szczególności:
- Ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1508, ze zm.).
- Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 roku o ochronie zdrowia psychicznego (tj. Dz. U. z 2018 r., poz. 1878).
- Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy (Dz. U. Nr 238 poz. 1586, ze zm.),
- Uchwały Nr VIII/33/2007 Rady Gminy Tomaszów Lubelski z dnia 11 kwietnia 2007 r. w sprawie utworzenia Środowiskowego Domu Samopomocy dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi z siedzibą w Szarowoli i nadania statutu – z późniejszymi zmianami.
- Niniejszego Regulaminu.
II. Zakres działania Domu
§ 3
1. Celem działalności Domu jest w szczególności:
a) utrzymanie uczestników w ich naturalnym środowisku oraz rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia,
b) reprezentowanie interesów niepełnosprawnych w społeczności lokalnej
oraz kształtowanie akceptującej postawy otoczenia wobec nich,
c) dążenie do pełnej integracji społecznej osób niepełnosprawnych poprzez ich czynne i aktywne uczestnictwo w życiu politycznym, kulturalnym i społecznym w lokalnym środowisku,
d) prowadzenie rehabilitacji społecznej i zawodowej, rozumianej jako zespół działań zmierzających do osiągnięcia przez użytkowników poprawy jakości życia, samodzielnego funkcjonowania oraz powstrzymania postępującej regresji poprzez zapewnienie wsparcia psychologicznego i terapeutycznego,
e) rozwijanie i podtrzymywanie umiejętności wykonywanych czynności dnia codziennego, celem zapobiegania nawrotom społecznej dekompensacji.
- Dom jest ośrodkiem wsparcia i stanowi jednostkę organizacyjną pomocy społecznej pobytu dziennego. Jest ogniwem oparcia społecznego dla 32 osób (uczestników) zaburzonych psychicznie:
a) typ A - dla osób przewlekle psychicznie chorych,
b) typ B – dla osób z niepełnosprawnością intelektualną.
- Siedziba Domu znajduje się w miejscowości Szarowola 6, 22-600 Tomaszów Lubelski.
- Terenem działania Domu jest Gmina Tomaszów Lubelski, a w uzasadnionych przypadkach, na podstawie porozumień zawartych z jednostkami samorządów terytorialnych, także teren innych gmin.
- Prowadzenie i finansowanie Domu jest zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej.
- Dom jest jednostką organizacyjną Gminy Tomaszów Lubelski i posiada odrębny rachunek bankowy.
- Zasady finansowania Domu określają właściwe ustawy oraz wydane na ich podstawie akty wykonawcze.
- Nadzór nad funkcjonowaniem Domu sprawuje Wojewoda Lubelski.
- Dom działa 5 dni w tygodniu - czynny jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 700 do 1500, w tym przez 6 godzin dziennie są prowadzone zajęcia z uczestnikami.
- W Domu funkcjonują następujące pracownie:
- pracownia plastyczna;
- pracownia gospodarstwa domowego;
- pracownia sportu i rekreacji;
- pracownia przysposabiająca do życia.
- Dom świadczy usługi:
- trening funkcjonowania w codziennym życiu;
- trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów;
- trening umiejętności spędzania czasu wolnego;
- poradnictwo psychologiczne;
- pomoc w załatwianiu spraw urzędowych;
- pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych;
- niezbędną opiekę;
- terapię ruchową, w tym: zajęcia sportowe, turystykę i rekreację;
- inne formy postępowania przygotowujące do uczestnictwa w warsztatach terapii zajęciowej lub podjęcia zatrudnienia, w tym w warunkach pracy chronionej na przystosowanym stanowisku pracy,
- pracę socjalną,
- trening umiejętności komunikacyjnych, w tym z wykorzystaniem alternatywnych i wspomagających sposobów porozumiewania się, w przypadku osób z problemami w komunikacji werbalnej.
- Dom zapewnia uczestnikom spożywanie gorącego posiłku przygotowanego w ramach treningu kulinarnego, a przypadku braku możliwości zapewnienia posiłku dopuszcza się możliwość zakupu gorącego posiłku dla uczestników.
- Dom zapewnia uczestnikom usługi transportowe oraz opiekę w trakcie dowożenia na zajęcia i odwożenia po zajęciach.
- Usługi w Domu są świadczone w formie zajęć grupowych lub indywidualnych.
§ 4
- W Domu funkcjonuje Rada Uczestników, która wybierana jest spośród uczestników zwykłą większością głosów na okres 1 roku.
- W skład Rady wchodzą: przewodniczący, zastępca, skarbnik i trzech członków.
- Zebrania Rady Uczestników są protokołowane.
- Prawa i obowiązki Uczestnika stanowi załącznik Nr 1 niniejszego regulaminu.
- Każdy uczestnik zostaje zapoznany z prawami i obowiązkami.
III. Struktura organizacyjna Domu
§ 5
- W skład struktury organizacyjnej Domu wchodzą:
1) Kierownik;
2) Główny Księgowy,
3) Wieloosobowe stanowisko do spraw terapii i opieki;
- instruktor terapii zajęciowej - pracownia plastyczna;
- instruktor terapii zajęciowej - pracownia sportu i rekreacji;
- instruktor terapii zajęciowej - pracownia gospodarstwa domowego;
- instruktor terapii zajęciowej - pracownia przysposabiająca do życia;
- pracownik socjalny;
- opiekun.
4) Sekcja obsługi Gospodarczo - Technicznej.
- robotnik gospodarczy;
- kierowca.
- Do zadań Wieloosobowego stanowiska do spraw terapii i opieki należy
w szczególności: świadczenie usług, prowadzenie zajęć w pracowniach, opieka nad uczestnikami oraz współpraca z ich rodzinami; stworzenie uczestnikom warunków i możliwości do rozwoju własnego i twórczego w ramach terapii zajęciowej; uczenie, doskonalenie i rozwijanie nabytych umiejętności i czynności życia codziennego poprzez prowadzone treningi; organizowanie zajęć indywidualnych i grupowych
i ich dokumentowanie; organizowanie imprez kulturalnych, rekreacyjnych
i sportowych. - Do sekcji Obsługi Gospodarczo – Technicznej należy przede wszystkim: zapewnienie porządku i bezpieczeństwa oraz czystości w Domu i jego otoczeniu, dbanie o stan techniczny obiektów i urządzeń zgodnie z wymogami przepisów dotyczących bhp i ochrony p.poż., przywożenie uczestników z miejsca zamieszkania i odwożenie; dbałość o stan techniczny pojazdu, estetykę obiektu i urządzeń domu, zgodnie z zaleceniami b.h.p. i p. poż.; dbanie o powierzone mienie domu, odpowiedzialność za wyposażenie, jego ewidencję i odpowiednie zabezpieczenie obiektu.
- Zakres zadań, obowiązków i odpowiedzialności poszczególnych stanowisk pracy określają indywidualne zakresy czynności.
- Stanowiska pracy oraz wykaz etatów określa załącznik Nr 2 do niniejszego regulaminu.
§ 6
- Kierownik Domu kieruje całokształtem działalności jednostki oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
- Kierownika zatrudnia i zwalnia Wójt Gminy Tomaszów Lubelski, który dokonuje wobec Kierownika czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.
- Kierownika w czasie jego nieobecności zastępuje osoba wyznaczona przez Kierownika.
- Kierownik zatrudnia osoby posiadające kwalifikacje wymagane przepisami prawa i zwalnia pracowników Domu, dokonuje wobec nich czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.
- Do kompetencji Kierownika należy w szczególności:
- nadzór nad całokształtem działalności merytorycznej, finansowej i podpisywanie pism kierowanych do organów instytucji itp.
- przekazywanie do Wydziału Polityki Społecznej Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego w Lublinie informacji dotyczących funkcjonowania jednostki,
- podpisywanie i przedkładanie Wójtowi Gminy:
- planów finansowych i inwestycyjnych,
- sprawozdań z działalności,
- innych dokumentów dotyczących działalności,
- podpisywanie dokumentów bankowych i innych dotyczących dysponowania i gospodarowania środkami finansowymi, składanie oświadczeń i przyjmowanie zobowiązań wywołujących skutki majątkowe,
- prowadzenie polityki kadrowej,
- wydawanie zarządzeń wewnętrznych,
- udzielanie pełnomocnictw,
- gospodarowanie funduszem płac,
- prowadzenie okresowych narad i konferencji,
- organizowanie szkoleń dla pracowników,
- rozdzielanie korespondencji, nanoszenie odpowiednich dekretacji, podpisywanie korespondencji wychodzącej na zewnątrz,
- nadzorowanie zagadnień planistyczno – statystycznych,
- prowadzenie analiz ekonomicznych,
- planowanie i organizacja pracy,
- gospodarka środkami finansowymi,
- nadzór w ramach kontroli wewnętrznej.
1. Kierownik jest odpowiedzialny za właściwą działalność Domu oraz organizację i poziom usług świadczonych na rzecz uczestników oraz zagwarantowanie uczestnikom Domu respektowania ich praw osobistych i godnego traktowania, a także:
- opracowanie regulaminu organizacyjnego, programu działalności Domu, planów pracy Domu na każdy rok,
- opracowywanie i przesyłanie w terminie do 15 lutego po okresie sprawozdawczym Wydziałowi Polityki Społecznej Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego w Lublinie oraz Wójtowi Gminy Tomaszów Lubelski sprawozdań z działalności Domu w roku budżetowym.
§ 7
- Główny Księgowy odpowiada za:
a) prowadzenie rachunkowości zgodnie z przepisami o rachunkowości i ustawy o finansach publicznych,
b) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,
c) dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
d) dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
e) przygotowywanie projektów planów finansowych Domu,
f) analiza wykonania planu finansowego,
g) sporządzanie sprawozdań i rozliczeń.
h) obsługa administracyjno - biurowa, prowadzenie spraw kadrowych, obsługa zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, analiza wykorzystania środków finansowych pochodzących z dotacji będących w dyspozycji Domu,
- Szczegółowe obowiązki i uprawnienia Głównego Księgowego określają odrębne przepisy.
- Główny Księgowy podlega bezpośrednio Kierownikowi.
§ 8
- W Domu funkcjonuje zespół wspierająco-aktywizujący, w skład którego wchodzą kierownik i pracownicy wieloosobowego stanowiska do spraw terapii i opieki.
- Zespół wspierająco-aktywizujący zbiera się w zależności od potrzeb, jednak
co najmniej raz na 6 miesięcy, celem omówienia realizacji indywidualnych planów postępowania wspierająco-aktywizującego i osiągniętych rezultatów, a także ewentualnej możliwości ich modyfikacji. - Dom prowadzi dokumentację zbiorczą i indywidualną uczestników.
- Szczegółowy zakres działania zespołu wspierająco-aktywizującego określa zarządzenie wewnętrzne Kierownika.
§ 9
- Pracownicy Domu, w celu zapewnienia integracji społecznej uczestników, współpracują z:
a) rodzinami, opiekunami i innymi osobami bliskimi;
b) ośrodkami pomocy społecznej oraz powiatowym centrum pomocy rodzinie;
c) poradniami zdrowia psychicznego, szpitalem psychiatrycznym i innymi zakładami opieki zdrowotnej;
d) powiatowym urzędem pracy;
e) organizacjami pozarządowymi;
f) kościołami i związkami wyznaniowymi;
g) ośrodkami kultury i organizacjami kulturalno-rozrywkowymi;
h) placówkami oświatowymi, innymi jednostkami świadczącymi usługi dla osób niepełnosprawnych, w tym: warsztatami terapii zajęciowej, zakładami aktywizacji zawodowej i klubami integracji społecznej;
i) innymi osobami lub podmiotami działającymi na rzecz integracji społecznej uczestników.
- Przy wykonywaniu zadań pracownik Domu w szczególności:
a) dba o wysoką jakość świadczonych usług i jak najwyższą ich skuteczność;
b) kieruje się zasadą dobra uczestników i ich rodzin oraz poszanowania
ich godności i prawa do samostanowienia;
c) zachowuje w tajemnicy informacje dotyczące uczestników, uzyskane w toku czynności zawodowych;
d) na bieżąco i rzetelnie dokumentuje pracę.
- Kierownik Domu lub upoważniony przez niego pracownik organizuje, co najmniej raz na 6 miesięcy, zajęcia i szkolenie dla pracowników w zakresie tematycznym wynikającym ze zgłoszonych przez nich potrzeb, związanych z funkcjonowaniem Domu.
IV. Postanowienia końcowe
§ 10
- Regulamin organizacyjny opracowuje Kierownik Domu.
- Regulamin organizacyjny po uzgodnieniu z Wojewodą Lubelskim i podlega zatwierdzeniu przez Wójta Gminy Tomaszów Lubelski
- Dotychczasowy regulamin organizacyjny traci moc z dniem wprowadzenia niniejszego regulaminu organizacyjnego.
- Postanowienia regulaminu organizacyjnego dotyczą wszystkich pracowników
oraz uczestników Domu.
Załącznik Nr 1
do Regulaminu Organizacyjnego
PRAWA I OBOWIĄZKI
UCZESTNIKA
ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY DLA OSÓB
Z ZABURZENIAMI PSYCHICZNYMI
W SZAROWOLI
PRAWA UCZESTNIKA
Swobodne poruszanie się po części terapeutycznej i użytkowej Domu, w czasie wolnym od zajęć.
Korzystanie z posiłków.
Korzystanie z opieki medycznej.
Kontakt z psychologiem.
Korzystanie z usług terapeutycznych i rehabilitacyjnych.
Pomoc w załatwianiu ważnych spraw osobistych i rodzinnych.
Swobodne wyrażanie własnych poglądów, uczuć i oczekiwań w kontakcie indywidualnym z terapeutą oraz w trakcie spotkań społeczności.
Szacunek oraz poszanowanie swojej indywidualności, godności ze strony współuczestników i personelu.
OBOWIĄZKI UCZESTNIKA
Utrzymywanie w czystości i porządku pracowni terapeutycznych oraz użytkowego sprzętu Domu
Zachowanie higieny osobistej.
Zachowanie się zgodnie z zasadami współżycia społecznego.
Poszanowanie praw i godności innych uczestników i personelu.
Uiszczanie opłat za usługi świadczone przez Dom zgodnie z decyzją o odpłatności.
Przestrzeganie regulaminu podczas pobytu w Domu.
UCZESTNIKOM ZABRANIA SIĘ
- Palenia papierosów poza miejscami wyznaczonymi do tego celu.
- Opuszczania terenu Domu bez powiadomienia pracowników.
- Przychodzenia do Domu w stanie wskazującym na spożycie alkoholu oraz przynoszenia go do ośrodka.
- Zachowywania się w sposób agresywny i używania wulgarnych słów.
- Przynoszenia i używania niebezpiecznych przedmiotów
Załącznik Nr 2
do Regulaminu Organizacyjnego
WYKAZ ETATÓW
ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY DLA OSÓB
Z ZABURZENIAMI PSYCHICZNYMI
W SZAROWOLI
STANOWISKO | ETAT |
KIEROWNIK | 1 |
GŁÓWNY KSIĘGOWY | 1/2 |
KIEROWCA | 1 |
ROBOTNIK GOSPODARCZY | 1/2 |
OPIEKUN | 1/4 |
INSTRUKTOR TERAPII ZAJĘCIOWEJ PRACOWNIA SPORTU I REKREACJI | 1 |
INSTRUKTOR TERAPII ZAJĘCIOWEJ PRACOWNIA PLASTYCZNA – 2 OSOBY PO 1/2 | 1 |
INSTRUKTOR TERAPII ZAJĘCIOWEJ PRACOWNIA GOSPODARSTWA DOMOWEGO | 1 |
INSTRUKTOR TERAPII ZAJĘCIOWEJ PRACOWNIA PRZYSPOSABIAJĄCA DO ŻYCIA | 1/2 |
PRACOWNIK SOCJALNY | 1 |
PSYCHOLOG | 2/5 |
RAZEM: | 8,15
|